Monday, May 28, 2012

Tehpong Story




Assalamualaikum…

      Bergegas dari kangar ke pauh, kenderaan empat tayar, body bersaiz kancil berwarna putih memecut kencang untuk sampai ke destina. Macam skema pulak bunyi. Habis ja berjogging di denai aku bergegas pula untuk bekerja sebagai buruh kasar dengan ayah aku.  Takut terlewat sampai di pasar malam sebenarnya, tu yang pecut sakan tu.
Sedang saja aku melakukan rutin harian aku. Tertiba ada makhluk allah, muka innoncent ja dia siap buat round about lagi dekat aku. Eh epe ke hal pulak dengan kucing kurap nih. Dah la penuh kurap di badan, kerempeng pulak tuh. Tak cukup zat nih. Dah macam penyakit exophrenia dah.

     Shuh shuh p main jauh-jauh. Dia buleh pulak wat muka Selenge dia tuh. Meluat pulak aku tengok kucing nih. Rasa-rasa macam nak sepak je. Haih bila fikir balik manusia kejam gila ke aku nih. Haha. Tak sampai hati pulak aku. Sebelum sampai tadi aku sempat beli sikit apom balik(kuih apam). Ish tak cukup nih. Aku pun lapar tahap apa dah nih. Kedekut pulak!! Dia dok wat muka kesian dia tuh, menyampah je nengok, so aku bagi la sikit dekat kucing terbiar nih. Haishh kesian pulak.

     Lepas ja makan terus ja happy siap main-main lompat lagi. Haih ni dah lebih dah nih. Main-main dengan kaki aku pulak. Kang terpijak, free ja nyawa ko melayang. Dah la masa tengah drive aku nyaris-nyaris nak excident. Memang thriller jugak la. So mood aku masih tak stabil, macam trauma gitu. Jantung aku tertiba lak boleh rasa sakit ngilu semacam ja. Mau taknya, terkejut dengan tiba-tiba, macam tu lah kot orang yang dapat serangan sakit jantung. Haih mintak simpang  malaikat 44. Jauhilah aku daripada sebarang penyakit Ya allah. Alhamdulillah nyawa aku masih panjang. Syukur-syukur.

     Dalam mood yang tak baik tu tiba-tiba kucing nih buat manja-manja dengan aku pulak. Dah berapa kali aku halau dia still lagi ada kat sebelah. Diam ja duduk. Kepala dia siap wat muncung lagi. Dah la muka panjang. Suddenly kan aku rasa kesiannya kat dia, mesti lahir tak cukup umur nih. Mak ayah mesti dah mati kan. Ntah-ntah tragis apa life dia sebelum nih nak support diri sendiri. Dah la baby lagi. Alahai boleh pulak aku tersentuh dengan kucing jalanan nih.

       Niat di hati dah lama dah nak bela kucing. Tapi tak nak kucing jalanan, tak mau la kucing kurap. Nak yang kucing parsi, gebu bersih. Haha Amoih kau demand gila. Bila aku pandang ja muka dia. Rasa sejuk lak hati aku. ermmm
Mulut aku ringan ja cakap “kalau nak ikut aku balik kau duduk sini sampai aku habis kerja. Kalau kau p merayap mana-mana kau ikut lah jalan kau sendiri” 10 minit kemudian lesap terus kucing. Haih tak mengenang pulak kau. Kacang lupakan kulit la tu.

       Selesai saja mengemas, aku mula nak bergerak and then terkejut aku tertiba ada pulak kucing nih. Haih nak tak nak kena ambil jugak lah. Dah aku p dok wat perjanjian dengan dia. Ermm mula-mula tu kan malu gila nak habaq nih. Haha idea datang tiba-tiba, aku capai plastik pastu campak dia dalam tuh fuhh lega. Haha malu kot nanti orang nampak aku amik kucing jalanan. Terus selinap masuk dalam kereta. Haha selamat dah sampai di rumah.

      Sampai ja rumah terus aku mandi dia. Aku guna berus sabut kot nak sental badan busuk dia masyaallah. Adik aku ngee busuk la geli la. Ha nanti kau, tak payah nak main dengan kucing baru aku nih. Mak aku pulak siap bagi warning. Kalau berak kencing merata-merata buang terus. Adeh nasib kau lah gonzalez.



hitam putih diberi nama tehpong @ gonzalez.. nice to meet u olls




      Kau dengar tak. Gonzalez aku bagi nama dekat dia. Sebab badan dia kurus aku bagi nama tuh la. Sebabnya masa aku main hoki dulu-dulu coach aku pernah bagi nama dekat aku gonzalez sebab aku lari laju dan kurus. Haha dan-dan angkat bakul sendiri.
Siap letak bedak baby Johnson lagi. Kecik-kecik dulu aku pun tak pakai baby Johnson kau tau. Bedak talcum cap bunga ja aku pakai. erghh


ha tengok suka gila dia dengan bedak.. ishh rugi bedak aku.. erghhh


                                      

alololo budak tecik...


     Wangi la sikit badan dia, ha Nampak la macam kucing kaya kan, daripada  muka persis jalanan ja. haha penyanyang tak aku?
Suka buat manja kucing nih. tersentuh pulak hati kecik aku nih bila pandang muka Gonzalez tuh.. macam ada sumthing ja dekat raut wajah dia.. haha tak leh blah..


                                    


mengantuk sangat la tu.. heeh
                                                     

manja pulak dia.. mengantuk sebab baru lepas mandi.. 


part nih paling menyentuh hati.. 
kau tido sini yerr jangan nak sedap-sedap tido atas katil aku pulak.. 
nah aku bagi bebear lagi kat kau.. ha untung tau dapat tuan macam aku..
terus dia peluk bebear tu.. manja sangat.. biasa awal lagi mesti dengar kata. heeh

muka pun kerempeng.. 

      Dua minggu kemudian, Gonzalez menjadi seekor kucing yang diminati ramai. Banyak peminat beb. sampai kan mak ayah aku pun sayang gila dekat dia. haha adik aku pulak, siap gaduh-gaduh lagi dengan aku sebab nak tidur dengan dia. Kucing ini disayangi oleh semua family aku. Disebabkan nama Gonzalez tu terlebih komersial mak aku letak nama tehpong. sebab badan dia puteh campur hitam. bertampung sikit so letak nama tehpong. tengok mak aku pulak jadi tuan dia.. haha mai dekat mak maihh maihh meow meow.. hahaha lawak gila mak aku..



time aku tengah guna lappy... nak pulak menyempit tepi kaki aku.. kaki aku wat bantal pulak..
kusyuk pulak tu tido.. adeyhh


      sesungguh nya kucing itu adalah makhluk allah dan juga salah satu haiwan kesayangan rasulullah s.w.t. Tahukah Anda bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri memiliki kucing peliharaan. Kucing Nabi Muhammad bernama Mueeza.Setiap Nabi menerima tamu di rumah, baginda selalu mengendong Mueeza dan ditaruh di atas pahanya. Salah satu sifat Mueeza yang paling Nabi sukai ialah: Mueeza selalu mengeong ketika mendengar adzan, seolah-olah ngiaunya seperti mengikuti lantunan suara adzan.

Perhatikan apa yang diperlihatkan Rasulullah pada sahabatnya.


      Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada masa itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).



     Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”

Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya menyanyangi keluarga sendiri. Apa lagi, jom la bela kucing.. menceriakan hidup ku setiap hari.

p/s : kucing jalanan pun takpe asalkan niat di hati baik membela kucing.




tido kalah tuan dia nak kena ada bantal baru nak tido.. haishhh









                                                         lenguh pusing belah sini pulak..


                           semoga hari-hariku ceria bersama tehpong..    selamat malam semuanyer..






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...