Saturday, August 11, 2012

Alhamdulillah...

Assalamualaikum...

Subhanallah..Subhanallah... Subhanallah.. Alhamdulillah... Alhamdulillah...Alhamdulillah... terima kasih Ya Allah dengan segala nikmat yang telah Engkau berikan.. 
Air mata aku mengalir tanpa henti.. sendu nya apabila tengok satu iklan tentang anak yatim.. hilang terus macho aku. Dari start video iklan, air mata aku pun amboii.... mengalir deras sungguh...semacam ja, hidung pun berair.. erghhh  

Mood nak update entry terus hilang apabila aku terhenti pada blog Encik Ujang nih. Jom tengok video iklan tentang anak-anak yatim.. iklan daripada Bernas. proud to Bernas team. eceh tertiba lak..  sangat-sangat menyentuh perasaan.. 



                    Hargailah kedua ibu bapa kita selagi mereka masih hidup..

Aku pulak terus jadi emo tertiba rindu kat mak aku pulak.. bukak pintu bilik mak, time mak tengah tido, terus aku peluk cium dia. Mengalir lagi air mata. ahh peduli kan kemachoan aku semua itu. Yang penting 
Mak i luv so so Much.. sob sob.....Ya Allah, Engkau panjangkanlah umur kedua orang tua ku......tisu please.. huwaaaaaaaaaaaaaaaaa lagi.. kalau dia start memang panjang berjela la cik leha ehh.

                ...................................................................................................................................



LARANGAN DAN ANCAMAN BAGI YANG MENYAKITI ANAK YATIM

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
" Jangan demikian, sebenarnya kata -kata kamu itu salah. Bahkan perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah, lebih salah lagi kerana kamu tidak memuliakan anak yatim, malah kamu menahan apa yang ia berhak menerimanya."
" Dan kamu tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin"
Surah Al Fajr : 17 - 18 ( Tafsir pimpinan Rahman)

  Suatu ketika, Rasulullah saw bertemu beberapa anak yatim yg sedang bermain dan Baginda mengusap kepala anak yatim berkenaan dan berkata, "Aku juga anak yatim, siapa yg mengasihi anak yatim bererti dia mengasihi diriku. Aku dan orang yg mengasuh anak yatim berada di syurga seperti ini (Rasulullah memberi isyarat jari telunjuk dan jari tengah yg direnggangkan sdkt antara kedua2 jari itu )," Hadis riwayat Bukhari

" Maka adapun anak yatim itu, maka janganlah kamu hinakan ( Ad - Dhuha : 9 )
Oleh sebab itu engkau telah merasai kenyataan itu dan Allah sendiri yang yang menanamkan kasih sayang kepada pengasuh - pengasuhmu diwaktu engkau kecil maka hendaklah engkau tunjukkan pula kasih sayang kepada anak - anak yatim , janganlah engkau bersikap keras dengan mereka , jangan mereka dipandang hina. Tanamkanlah perasaan kepada anak - anak yatim itu bahawa mereka dibela, dibelai dan dikasihi. Harta benda mereka hendaklah terjamin sampai mereka dewasa.






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...