Sunday, August 12, 2012

Petunjuk Dari Nya_Part 2

Bismillahirrahmanirrahim & Assalamualaikum.
             Dan keadaan yang benar-benar merubah aku adalah ketika aku didatangi dengan ujian daripada Allah. seorang lagi makhluk Allah yang entah dari mana asal usul nya telah memberi laluan untuk aku menuju ke arah yang mulia itu. Lebih mudah dikenali sebagai abang angkat. Wah abang angkat terus ye cik leha. eh tak cukup ke dengan 4 orang abang. haha perkenalan yang singkat tetapi telah merapatkan ukhuwah aku dengan abang angkat aku. hanya itu saja pertalian aku dengan dia. Dan aku tak boleh melanggar pertalian itu. Sebabnya dia sudah berstatus tunangan orang. melepas kau ye cik leha....... nak wat macam mana mungkin ada hikmah di sebalik pertemuan aku dengan abang angkat aku. sob sob

        Baik hati, lemah lembut, periang tapi disebabkan muka dia yang ala-ala gengster itu, mungkin akan membuatkan dirinya sedikit nampak seperti sombong dan garang. ngeee takutnya!!! tetapi sebenarnya dia seorang yang sangat mulia. Dia juga adalah seorang yang penyanyang sehinggakan hati aku  pun teruji. huishh takmau-takmau.. tunang orang ni. ada hati dekat tunang orang pun dah dikira dosa tahu. apatah lagi ada niat untuk mendekati hati tunang orang.. 
        Tak boleh..tak boleeehhh!!! cik leha mesti kuatkan hati cik leha. itu lah pesanan hati kecil aku.. sentiasa berjaga-jaga supaya tak mudah jatuh hati. Kenapa tak elak berjumpa dengan dia.. aku dah elak la.. tapi jodoh pertemuan itu kan di tangan yang maha Esa kan. See ada ja la yang aku nak bekup-bekup bagai. huh.. After that Aku ditawarkan bekerja sebagai driver kepada abang angkat aku sendiri. huh macam pelik ja kan. Haha ye la aku kan gurl..mana la nak sesuaii you.. apa class jadi driver betul tak. rezeki datang tanpa diundang. dengan hati yang beku dan acting like profesional aku menerima jawatan itu... ish tunang orang nih..time tu pulak abang angkat offer gaji yang superb.. memang bling-bling terus mata cek nih.. errr mata duitan betul!!!  
          Perjalanan hidup aku tak mudah seperti orang lain. Untuk mencapai cita-cita, aku kena berusaha sendiri. wat part time tak kira pada pekerjaan apa sekali pun. Di mata aku hanya lah duit.. ya ada duit semua boleh buat. kalau tak ada duit apa pun tak boleh err.. Bukan kah dengan mencari rezeki juga kita harus betulkan niat kita.. untuk apa kita mencari harta dan ilmu di dunia ini adalah kerana Allah s.w.t.... itu yang seharusnya kena sematkan dan tanam dalam minda dan otak kita supaya kita mendapat berkat dan rahmatnya.. aku sentiasa terlupa dengan keadaan itu. sadiskan cik leha. kerja teruk berkat pula kurang... "Apa pun tak boleh.." my abg angkat always speak like that.. miss much huh... ok stop it cik Leha..erghhhh
         Pada suatu hari abang angkat aku meminta pertolongan yang tidak seberapa daripada adik dia nih. Aku la tu. He ask me to help him to praying. oh mak engkau.. dia tak tahu langsung nak sembahyang. orang islam apa tak tahu solat. upss mulut mak jemah aku ni memang tak ada insurans.. sesuka hati je cakap macam tu. haha nasib la bro adik, tak marah.. senyum saja dia. baik kan abang aku.  Jadi setiap kali aku singgah masjid nak solat dia pulak ada ja alasan dari nak masuk dalam masjid. Sebabnya dia tak tahu nak solat. Kadang-kadang dia wat ja gaya konon-konon nak masuk masjid. walhal p toilet ja pun.. hahaha dia ingat adik dia tak tak kelih yerr..ha aku dah agak dah. cuma tunggu hari ja nak dengar dia mengaku. hiewhiew jahat gila aku kan..  kantoii!! ape pun tak boleh. ^_*(kelih=nampak)perlis translate.

       Tapi hati dia selalu teringatkan Allah. Sepanjang hidup dia, dia teringin nak belajar tentang islam. Sejak dari umur 6 tahun dia sudah meninggalkan islam pada hakikatnya. Islam hanya sekadar atas nama saja.  Malunya aku kerana aku yang tahu solat tetapi tak pernah lengkap amalan aku, tak pernah ingin menambah pengetahuan aku. Dan tak pernah berusaha mengenali islam.Aku sepatutnya bersyukur dengan didikan daripada kedua ibu dan ayah aku. Betapa jahilnya aku kerana tak mendekati Ilahi. sebaliknya sibuk dengan dunia aku. huh terngiang-ngiang suara halus di telinga aku.. kau sembahyang, tapi kau tak pernah kusyuk. Sekadar nak elakkan daripada kena bebel dengan mak aku ja kan. Ala faham sangat dengan kau kan. time sembahyang ja mesti laju. entah sampai ke tidak solat aku kepada allah.. huhu and buku panduan solat berwarna hijau sentiasa ada dalam beg lapt0p dia. .. Buku ada tapi tak tau macam mana nak baca.. sedihhh nyee


          

       Muka aku rasa panas ja. Ye la mana la aku tahu sangat pasal solat ni. Solat untuk aku sendiri memang terrer la. Kalau nak jadi ustazah Solehah nih.. aduhh jangan wat pasai la wehh.....Untuk membantu orang lain dalam ibadah mulia ini seharus nya kita kena la lengkapkan diri kita dulu betul tak. Macam mana la nak ajar orang lain kalau diri sendiri pun sembahyang tak pernah nya cukup. Dari situ, aku mula melengkapkan diri dengan solat lima waktu. alhamdulillah.. mungkin perkenalan itu telah membuka rahmat dan jalan untuk aku dan abang angkat ke arah jalan mulia Allah..
        Lawak gila la nak habaq nih, mengajar pada orang tua nih tak sama mengajar pada budak-budak tak cukup umur. haha the secrete of the moment.. sweet-sweet macam gula hacks tu, not expect guys.. ustazah Solehah mengajar dalam kereta. Time aku jadi driver, bro kat sebelah bukak buku panduan solat sambil menghafal.. urmmm tak pernah terfikir gak la job aku ni two in one. Anyway it effectively.. oh myy luvly tak sangka aku, berkesan juga sambil kenyit-kenyit mata sebelah.. aauum.. gatai pulak dah. ermm Alhamdulillah abang angkat aku pun sedang berusaha untuk kembali ke jalan yang lebih mulia itu.  Now I'm struggling to change everything I did before. chaiyok-chaiyok.. eh tersesat k-pop lak dah..

       Terlajak perahu boleh diundur, terlajak jatuh hati macam mana nak tarik balik.. its possible miss leha to fall in luv to person that was being engaged. ok Tunang orang. Aku tekankan disini, disana, disitu, or kat mana-mana ja lah. he is absolutely fiancee orang lain yang punya. Orang lain yang punya ok. fullstop..urmm  Dugaan betul.. ishk ishk.. so ada gap dekat situ. by the way im totally llike him but im not luv him.. sepet je k.. balik-balik sepet... tak jemu ke kat sepet tu. huh kenapa cik abang angkat aku ni nak marah pulok.. tak faham aku..
"a person who comes into our lives it is sometimes temporary, sometimes the possibility to stay with us"  itulah hakikat yang perlu kita ketahui.....kenapa kita dipertemukan dengan insan-insan itu. Dan setiap kejadian itu ada hikmah dan telah dirancang dengan sebaik-baiknya oleh Allah s.w.t.. Allah Hu Akhbar..i must hide this feeling.. my soul please be carefull ok my little sweet heart.. pasal hati aku insyaallah boleh jaga.. but for a man yang meluahkan perasaan dia pada seorang cewek tu macam mana.. 
        Ya Allah how this is happen.. and now its come to me. Aku tak kuat nak lalui ujian ni. eceh. boleh ja kan nak ignore.. macam mana abang aku boleh pulak nak jadikan aku wifey dia no 2. no 1 pun tak dapat lagi. haishh lelaki memang macam tu. sorry i tak suka suami orang. tapi kalau dah nama pun takdir nak buat macam mana. selagi boleh elak kita kena elak oraite gurls.. 
           SeSudah 5bulan memory itu berlaku.. and now he already marriage.. alhamdulillah.. to take precautions, aku terus menjauhkan diri. ia harus.. ya kakak-kakak, ibu-ibu, adik-adik sekalian. jangan kacau laki orang oiii.. nanti kena ligan dengan penyapu la jawabnya. haha harus diingat kumbang bukan seekor.. and my taste is somebody yang single mingle lorh.. huk alorh gantang-gantang ketak-ketak kan banyak lagi.. tak main beb hubby-hubby orang nih.. cepat-cepat beristighfar.. astaghfirlahhalazim.... k cenyumm

           Dan sesungguhnya dia terlalu baik. Semoga dia akan mendapat hidayah daripada Allah.. tenangkan lah hati dengan solat.. tiada ketenangan yang dapat diperoleh sebaik-baik ketenangan di dalam solat. Allahhualam....and then setiap petunjuk terus terusan datang kepada aku.. bukan itu saja yang datang tetapi kadang-kadang ia mengetuk pintu hati sehingga kan menitis air mata kesyukuran.... 

erghh bila nak abih story aku nih.. panjang macam roti jala dah ni.. bored!!! no no just wait for last Petunjuk Dari Nya Part 3..Insyaallah ok my dear.. thanks for waiting and read this entry.. itupun kalau sempat habis part 3.. tak sanggup dah aku nak continue part 4 bagai... huk alorh..


           hehe once again.. thanks for reading guys. 
           to be continued..............................................^_*


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...